Κυριακή, Νοεμβρίου 08, 2020

Περιγράφω το σπίτι των ονείρων μου

 


Στα προηγούμενα post σας μίλησα για τον τρόπο με τον οποίο ξεκινήσαμε με τους/τις μαθητές/τριες μου να δουλεύουμε τον περιγραφικό λόγο μέσα από τη διδασκαλία των επιθέτων. Αφού λοιπόν ολοκληρώσαμε τις δραστηριότητες για τα επίθετα, προχωρήσαμε στην πρώτη μας ολοκληρωμένη παραγωγή γραπτού περιγραφικού λόγου, στην οποία τα παιδιά κλήθηκαν να φανταστούν, να ζωγραφίσουν και τελικά να περιγράψουν το σπίτι των ονείρων τους.

Πιο συγκεκριμένα, "έσπασα" κι αυτή τη δραστηριότητα παραγωγής γραπτού λόγου, όπως πάντα επιλέγω να κάνω, σε τρία στάδια:
 
  • Στο πρώτο, προ-συγγραφικό, στάδιο ξεκινήσαμε με έναν καταιγισμό ιδεών, όπου τα παιδιά κατέγραψαν αυθόρμητα τις ιδέες τους ως προς το ποιο ιδιαίτερο στοιχείο θα επέλεγαν να βάλουν στο δικό τους σπίτι των ονείρων. Αυτό το  στάδιο αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημιουργικό, μιας κι ακούστηκαν από τους μαθητές/τριες πολλές ενδιαφέρουσες και πρωτότυπες ιδέες, όπως ήταν το αυτόματο τζάκι που μπορεί να μεταφέρεται από δωμάτιο σε δωμάτιο, η σκάλα που θα οδηγεί σε μια πισίνα με πολύχρωμα μπαλάκια, το σαλόνι-αίθουσα κινηματογράφου, η διάφανη γυάλινη στέγη κ.α. Στη συνέχεια, τα παιδιά ζωγράφισαν το σπίτι των ονείρων τους, μια δραστηριότητα την οποία δεν είναι απαραίτητο να συμπεριλάβετε αλλά σας προτείνω ανεπιφύλακτα να το κάνετε, καθώς εμάς μας φάνηκε πολύ διασκεδαστική αλλά και αρκετά βοηθητική για τη συνέχεια. Έπειτα, επιλέξαμε τρία από τα στοιχεία τα οποία θα θέλαμε να βάλουμε στο σπίτι των ονείρων μας και προσπαθήσαμε να τα αναπτύξουμε δίνοντας περισσότερες λεπτομέρειες. Να σημειώσω εδώ πως στην συγκεκριμένη περιγραφή εγώ επέλεξα να δώσω μεγαλύτερη έμφαση στο να περιγράψουν τα παιδιά με μεγαλύτερη λεπτομέρεια κάποια από τα στοιχεία που θα έκαναν ξεχωριστό το σπίτι των ονείρων τους κι όχι τόσο ολόκληρο το σπίτι, καθώς στόχος μου ήταν να εξασκηθούν στο να αναπτύξουν τις αρχικές ιδέες τους δίνοντας περισσότερες λεπτομέρειες γι' αυτές.
 
  • Στο δεύτερο στάδιο (κυρίως συγγραφικό) αφού πρώτα αναλύσαμε τα απαραίτητα συστατικά μιας περιγραφής και είδαμε πως θα μπορούσαμε να οργανώσουμε την περιγραφή του σπιτιού των ονείρων μας, οι μαθητές/τριες έγραψαν τις δικές τους περιγραφές. 

  • Στο τελευταίο τώρα στάδιο(μετα-συγγραφικό), εστιάσαμε στο να βελτιώσουμε τις περιγραφές μας προτού να είναι έτοιμες για να κοινοποιηθούν στους/στις υπόλοιπους/ες. Πώς το κάναμε αυτό; Πρώτα, έχοντας ως άξονα τα βασικά στοιχεία της περιγραφής, ζήτησα από τους/τις μαθητές/τριες να επιστρέψουν στην περιγραφή τους και να ελέγξουν αν έχουν βάλει τουλάχιστον 10 επίθετα μπροστά από τα ουσιαστικά που έγραψαν, αν έχουν χρησιμοποιήσει τοπικά επιρρήματα καθώς και συνδετικές λέξεις. Τέλος, ελέγξαμε τον χωρισμό των προτάσεων και των παραγράφων αλλά και την ορθογραφία λέξεων για τις οποίες είχαμε αμφιβολία.

Έτσι, οι περιγραφές μας ήταν έτοιμες να δουν το φως της δημοσιότητας!

Α! Και μια τελευταία παρατήρηση...

Αν η απορία σας είναι πόσο χρόνο χρειαστήκαμε για να τα ολοκληρώσουμε όλα αυτά, ναι όντως αφιερώσαμε αρκετό... Αλλά πιστέψτε με... Αξιζε τον κόπο!!!

Μπορείτε να βρείτε και να κατεβάσετε τα φύλλα εργασίας της δραστηριότητας εδώ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου